.
TJÄNSTELOGIK SKAPAR TILLVÄXT
Hur kan tjänstelogik och tjänster bidra till tillväxt? Kan tjänster vara ett sätt att utveckla din verksamhet? Vilken roll kan tjänstefiering ha i företagets strategi? Det finns en stor möjlighet för små och medelstora företag att skapa nya intäkter med en tjänstelogik. I projektet Avancerade tjänster i tillverkningsindustrin får företag hjälp med just detta.
.
Genom ATIT-modellen kan företag se nya möjligheter med ett ökat tjänstefokus och implementera dem i verkligheten.
.
Företag som deltar i projektet får stöd i sin tjänstefieringsprocess genom arbete med modellen. För att kunna leverera framgångsrika tjänster krävs en genuin förståelse för både kund och kundens kund och deras värdeskapande. I projektet läggs stort fokus på arbetet att förstå kunder på ett nytt sätt och dialog med kunder är därför en viktig del i arbetet.
ATIT-MODELLENS OLIKA FASER
Arbetet startar med ett insiktsseminarium och uppstart.
Därefter kartläggs företagets verksamhet och tjänsteportfölj.
Tjänsterna ompaketeras, och sedan följer en försäljningsperiod där de nya greppen implementeras i verkligheten. Erfarenheter från hur väl denna försäljning föll ut tas till vara, och om behövligt tänker man om och skapar nytt. Denna process görs sedan om kontinuerligt.
Samverkande parter:
Linköpings Universitet: Institutionen för Ekonomisk och industriell utveckling
Karlstads universitet: Centrum för tjänsteforskning
Regionala nätverk och SME
Projektledare:
Barbro Lagerholm
RISE
barbro.lagerholm@ri.se
+46 (0)31-706 61 79
Ladda ner informationsblad om projektet här >
Ladda ner guiden för tjänstefiering i industri här >
Relaterade projekt:
Design och implementering av cirkulära produktionsbaserade tjänsteaffärsmodeller